Klaus Welp kirjoittaa vastamainoksesta näin: ”Vastamainos
kyseenalaistaa mainosviestinnässä käytetyn retoriikan ja mielikuvakytkennät
kaappaamalla viestin, purkamalla sen osiin ja kääntämällä sisällön päälaelleen.
Vastamainos imitoi mainonnan kuvakieltä ja puhetyyliä, se purkaa markkinoinnin
konventioita ja tekee huumorin avulla näkyväksi kaupallisia pyrkimyksiä ja
strategioita. -- Vastamainonta ei nimestään huolimatta ole puhtaasti
mainosvastaisuutta vaan pyrkii kehittämään katsojansa medialukutaitoa.” (Louserit
Vuittuun 2011)
Eli edellisen suomentaen, niin vastamainos käyttää
mainosmaista ilmaisutapaa jotain yritystä tai sen tuotetta vastaan, koska se
haluaa herättää katsojan ymmärtämään epäkohdat yrityksen toiminnassa,
viestinnässä tai viestissä.
Ohessa on muutama erilainen kokeilu vastamainoksesta.
Ensimmäisessä on käytetty otettua valokuvaa, johon on lisätty slogan
alkuperäisestä tarkoituksesta poikkeavaan asiayhteyteen. Toisessa
vastamainoksessa on esitetty positiivisessa valossa asia, joka todellisuudessa
on herättänyt alalla kiistoja ja lisäksi yrityksen nimi on muutettu, mutta
silti se on pidetty kirjoitusasun ja mainoksen värimaailman avulla
tunnistettavana.
Vastamainoksia voi tehdä eri keinoin, eri-ikäisten lasten kanssa, tosin ihan nuorille ei vastamainoksen idea vielä avaudu. Esimerkissä on käytetty Photoshoppia, mutta toisessa Wordia. Paremmat ohjelmat mahdollistavat paremman lopputuloksen, mutta hyvät ideat voi toteuttaa muutenkin, kuten esimerkissä, lehdistä kuvia ja tekstejä leikkaamalla ja liimaamalla tai lisäksi piirtämällä.
Voima-lehti on tehnyt hienoa kotimaisia vastamainoksia, joihin voi tutustua tästä linkistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti